Eksjöhus är den hustillverkare som flest kan tänka sig att rekommendera, det visar Prognoscentrets undersökning bland nya småhusköpare.
Net Promoter Score, eller NPS, är ett av de vanligaste sätten att mäta kundnöjdhet. Ju fler av de tillfrågade köparna som kan tänka sig att rekommendera sin hustillverkare, desto högre blir NPS-värdet.
Ett NPS-värde på 30 anses bra. I årets undersökning får Eksjöhus ett NPS-värde på 51, vilket är ovanlig högt. Särskilt i småhusbranschen, där snittet ligger på 16.
– Som familjeföretag har trygghet, laganda och långsiktighet varit viktiga hörnstenar i över 80 år. Vi är genuint måna om både varandra, våra samarbetspartners och våra kunder. Nu får vi ett tydligt kvitto på att det märks hos våra kunder, säger Frida Scherdén, vd på Eksjöhus.
Undersökningen visar också att Eksjöhus, likt förra året, är en av de mest kända småhustillverkarna i landet. Eksjöhus får genomgående höga betyg i det som kallas Brand Equity (BE). Ett högt BE-värde är ett direkt mått på ett starkt varumärke.
– Ett starkt varumärke är viktigt, men inte lika viktigt som kundens upplevelse. Det är något vi alla tar på största allvar – från kollegorna på fabriksgolvet till säljaren som hjälper dig att uppfylla din husdröm. Det är med stolthet jag kan konstatera att den här undersökningen bekräftar det, säger Frida Scherdén.
Om undersökningen
Prognoscentrets varumärkesundersökning Småhus 2022 är en årlig undersökning som mäter kännedomen och styrkan i alla större varumärken på småhusmarknaden. I årets undersökning svarade 1 248 personer från allmänheten och intervjuer genomfördes med 251 potentiella kunder och 884 småhusköpare.